Lotnisko Warszawa-Modlin w grudniu powita linie Air Arabia, które uruchomią bezpośrednie połączenia lotnicze z i do Szardży. Niemożność wzrostu na Lotnisku Chopina sprawia, że emiracki przewoźnik ma w stosunku niskokosztowego portu lotniczego zacne plany. W planach są loty do Egiptu i Maroka, lecz umowy bilateralne mogą wstrzymać rozwój.
Modlin padł ofiarą polityki irlandzkich linii lotniczych, które na każdy wzrost taryfikatora opłat odpowiadają znaczną redukcją oferowania, aby wymusić na lotnisku – i to jest ogólnoeuropejska praktyka tego przewoźnika – „dobrą” umowę, która oznacza zwykle ponoszenie minimalnych opłat.
Port lotniczy w Nowym Dworze Mazowieckim próbował zakończyć monopol Ryanaira obecnością Air Moldova, lecz połączenie z Kiszyniowem szybko zostało zlikwidowane, gdyż mołdawskie linie lotnicze wpadły w gigantyczne kłopoty finansowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już w grudniu niskokosztowe lotnisko powita nowego przewoźnika spoza Unii Europejskiej. A będą to linie Air Arabia, które uruchomią rejsy z i do Szardży.
„Tani” operator ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich decyzję o wejściu do Modlina motywuje brakiem możliwości uzyskania dodatkowych slotów na Lotnisku Chopina, zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy popyt na wakacyjne podróże lotnicze do miejsc „chłodniejszych” wśród Emiratczyków gwałtownie rośnie. Odwrócona sezonowość sprzyja całoroczności połączeń, albowiem w sezonie zimowym na Półwysep Arabski latają masowo Polacy.
– Nie ma po prostu wolnych slotów na Lotnisku Chopina. Być może dostalibyśmy je jeszcze na zimę, ale już raczej na pewno nie w sezonie letnim, a interesuje nas tylko połączenie całoroczne. Poza tym interesują nas sloty w konkretnych godzinach, aby móc zapewnić pasażerom możliwość wygodnych przesiadek – poranne rejsy obsługują przede wszystkim subkontynent indyjski, wieczorne Azję – powiedział portalowi „fly4free.pl” Krzysztof Steiman, commercial manager linii Air Arabia na Polskę.
Dla emirackiego przewoźnika dwa loty dziennie między Szardżą a Modlinem zapewniłyby „optymalny rozkład”. Air Arabia myśli także o rozwoju na innych trasach, które obsługiwałby spółki-córki z Egiptu i Maroka. O ile Modlin mógłby zyskać loty do np. Casablanki bez żadnego problemu – efekt umowy o otwartym niebie między Unią Europejską a Królestwem Marokańskim, to w przypadku Kraju Faraonów sprawa się komplikuje, gdyż bilateralna umowa lotnicza, która wiąże Polskę i Arabską Republikę Egiptu zezwala na realizację połączeń w ruchu rozkładowym wyłącznie narodowym operatorom, czyli Polskimi Liniom Lotniczym LOT i EgyptAir. Air Arabia – bez problemów – mogłaby realizować tylko loty czarterowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.